format .docx
format .pdf
Klasyfikacja zawodów - układ strukturalny | |
Wybierz literę |
Kod zawodu: | 233102 |
Nazwa zawodu: | Nauczyciel historii i społeczeństwa w szkole podstawowej |
Synteza zawodu: | Prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze nauczając przedmiotu historia i społeczeństwo w szkole podstawowej, dbając, aby uczniowie nabyli wiedzę i umiejętności określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. |
Zadania zawodowe: | - dostarczanie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń i najwybitniejszych postaci z dziejów Polski (w tym z regionu) oraz Europy i świata; zapoznawanie uczniów z symbolami narodowymi, religijnymi i państwowymi, wyjaśnianie ich znaczenia oraz kształtowanie szacunku wobec nich; - rozwijanie postawy patriotycznej; kształtowanie wyobraźni historycznej; - zapoznawanie z elementarnymi pojęciami historycznymi; rozbudzanie w uczniach zainteresowań przeszłością własną, swojej rodziny i narodu oraz korzeniami i rozwojem rodzimej kultury; - rozwijanie poczucia przynależności do grupy rodzinnej, społeczności lokalnej, grupy etnicznej, narodu, państwa, społeczności europejskiej i światowej; - kształtowanie u uczniów podstawowych umiejętności intelektualnych i praktycznych w określonych w podstawach programowych przedmiotu; - realizowanie programów nauczania historii według zasad współczesnej dydaktyki i z zastosowaniem nowoczesnych metod nauczania i środków dydaktycznych; - aktualizowanie treści kształcenia w związku z rozwojem nauk historycznych i społecznych; - udoskonalanie metod oraz treści nauczania i wychowania; - stałe ocenianie wiedzy uczniów i ich umiejętności w nauce, oraz analizowanie niepowodzeń; - współdziałanie z nauczycielami innych przedmiotów w celu korelacji treści kształcenia i doskonalenia pracy pedagogicznej; - zapewnianie uczniom odpowiednich warunków do nauki poprzez dbałość o pracownię przedmiotową i jej wyposażenie; - wdrażanie uczniów do samodzielnej, systematycznej pracy i samodzielnego rozwiązywania problemów z zakresu nauczanego przedmiotu; - kształcenie uczniów w sposób wzbogacający ich wiedzę oraz rozwijający myślenie i postawy niezbędne do twórczego funkcjonowania w społeczeństwie; - poszerzanie i aktualizowanie wiedzy własnej z zakresu nauczanego przedmiotu, wiedzy psychopedagogicznej, podwyższanie swoich kwalifikacji poprzez udział w różnych formach doskonalenia; - dbanie o rozwój psychofizyczny uczniów; - reagowanie na zjawiska patologiczne w rodzinie i środowisku ucznia i współdziałanie z instytucjami opieki i ochrony praw dziecka; - zasięganie opinii rodziców przed podjęciem ważnych decyzji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dotyczących ich dzieci; - krzewienie dobrych obyczajów i dbałość o czystość języka; - prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania; - realizowanie założeń polityki edukacyjnej państwa, znajomość podstaw prawa oświatowego i prawa pracy oraz ich przestrzeganie. |
Dodatkowe zadania zawodowe: | - pełnienie funkcji nauczyciela-konsultanta, nauczyciela-doradcy metodycznego; - pełnienie funkcji opiekuna organizacji szkolnej, organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych kształtujących aktywność społeczną i umiejętność spędzania czasu wolnego takich jak: prowadzenie koła zainteresowań, zajęć wyrównawczych dla uczniów słabszych, opiekowanie się uczniem w czasie wycieczek, turniejów, zawodów i olimpiad; - pełnienie funkcji wychowawcy klasy; - opiekowanie się studentami (słuchaczami) odbywającymi praktyki nauczycielskie; - pełnienie funkcji opiekuna stażu dla nauczyciela stażysty; - inne, wynikające ze statutu szkoły. |
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |