Świadczenia na rzecz uczniów niepełnosprawnych
Uczeń niepełnosprawny ma prawo do:
- korzystania z bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu na zajęcia
do szkół podstawowych i gimnazjów lub specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych
oraz specjalnych ośrodków wychowawczych dla dzieci i młodzieży wymagających
stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także
ośrodków umożliwiających
dzieciom i młodzieży z głębokim upośledzeniem umysłowym realizację obowiązku
szkolnego (art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty),
- nieodpłatnego zakwaterowania w internacie specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego
(rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1993 r. w sprawie warunków,
form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej
dla uczniów Dz.U. Nr 74, poz.350),
- odpowiedniego wyposażenia i oprzyrządowania stanowiska ucznia (Zarządzenie
Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. Dz.Urz.
MEN, Nr 9, poz.36),
- pomocy psychologiczno-pedagigicznej (rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Dz.U. Nr 13, poz.
110),
- dostosowania wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb ucznia,
w momencie kiedy poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia
specjalistyczna
stwierdza u ucznia specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom (rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999
r. w sprawie zasad
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
egzaminów i sprawdzianów w szkołach Dz.U. Nr 41, poz. 413),
- przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego oraz egzaminu
maturalnego w formie dostosowanej do jego dysfunkcji (rozporządzenie
MEN z dnia 19 kwietnia
1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach
Dz.U. Nr 41, poz.
413),
- zwolnienia z nauki drugiego języka obcego, w przypadku kiedy cierpi
na wadę słuchu (rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. w
sprawie zasad
oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
egzaminów i sprawdzianów w szkołach Dz.U. Nr 41, poz. 413),
- wydłużenia każdego etapu edukacyjnego przynajmniej o jeden rok
(rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001
r. w sprawie ramowych
planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 626).
Źródło: http://www.mps.gov.pl/index.php?gid=241
Marcin Gumieniak - Pośrednik pracy.
Data ostatniej modyfikacji: 09.12.2020r.
Stronę odwiedzono 20174723, aktualnie
przegląda ją 7 osób.