Motywowanie pracowników.
Motywacja pozafinansowa to nagradzanie pracowników za ich
dobrze wykonaną pracę poprzez zapewnienie im poczucia bezpieczeństwa i przynależności
do firmy, której stanowią istotną część. Wśród instrumentów motywacji pozafinansowej
wyróżniamy te wspomagające motywację wewnętrzną i zewnętrzną.
Motywacja wewnętrzna dotyczy osobistych pragnień, interesów i samorealizacji
pracowników. Można ją wzmacniać poprzez:
- Współpracę
Nawiązywanie i umacnianie współpracy zarówno wśród współpracowników jak i
między pracownikami i zarządem zwiększa motywację wewnętrzną zespołu.
Współpraca to
zaufanie do osób, z którymi się pracuje oraz partnerskie relacje, co wpływa
na wzmocnienie pewności siebie, przekonania własnej wiedzy i umiejętności.
- Zadowolenie
Zadowolenie określa motywację i efektywność pracy, co oznacza, że pracownik
zadowolony jest skuteczniejszy w działaniu aniżeli pracownik niezadowolony.
Zadowolenie z pracy dotyczy zarówno odpowiedniego wynagrodzenia finansowego
jak i gratyfikacji pozafinansowych (elastyczny czas pracy, uznanie kolegów
itp.)
- Decyzyjność
Wraz ze wzrostem decyzyjności i odpowiedzialności za zadnia i ludzi wzrasta
motywacja pracowników do dalszego działania. Motywację stanowi sama
możliwość wykazania się, pokazania swoich umiejętności i odpowiedzialność
za innych.
- Zaufanie
Zaufanie związane jest z odpowiedzialnością za wykonywane zadania.
Zaufanie zwiększa motywacje wewnętrzną pracowników i wpływa na ich
lojalność.
Motywacja zewnętrzna to natomiast wpływanie na potrzeby pracowników i zmienienie
ich zachowań. Często wymienia się trzy następujące techniki oddziaływania
na motywację zewnętrzną:
- Zastraszanie
Metoda zwana "zastraszaniem" popularna jest szczególnie w sytuacji znacznego
bezrobocia na rynku pracy. Pracowników skłania się do wydajniejszej pracy
poprzez zastraszanie go czynnikami negatywnymi takimi jak utrata pracy,
obniżenie pensji,
degradacja itp.
- Przynęta
"Przynęta" jest metodą stosowaną często wobec pracowników, którzy chcą
otrzymać awans w firmie. Obietnica awansu działa na nich wówczas motywująco
i skłania
do wydajniejszej pracy.
- Możliwość rozwoju
Stworzenie pracownikowi możliwości rozwoju poprzez np. indywidualne szkolenia,
finansowanie studiów jest techniką najbardziej efektywną. Po pewnym,
bowiem czasie pracownik sam zaczyna się motywować i nie trzeba stosować
wobec niego
żadnych technik, aby zmienić jego postawę wobec firmy.
Ponadto motywację zewnętrzną pracowników można zwiększyć poprzez:
- Chwalenie pracowników
Pracownik chwalony jest bardziej chętny do dalszej pracy, chce się "wykazać".
Wzrasta też jego wiara we własne możliwości.
- Powierzanie coraz trudniejszych
zadań
Odpowiednio zmotywować pracownika pozwala też zwiększanie trudności powierzanych
mu zadań.
- Zmniejszenie kontroli nad pracownikiem
Brak kontroli nad pracownikiem nie oznacza braku informacji o nim i o
tym, czym się zajmuje w pracy. Oznacza natomiast, że pracownik musi
stać się odpowiedzialny
za podejmowanie przez siebie decyzje i dopiero w końcowej fazie odpowiadać
za wykonane zadania przed przełożonym. Większa samodzielność pracy
wyzwala w nim umiejętności analitycznego myślenia, odpowiadania za swoje
postępowanie
oraz wzmacnia motywację do dalszego rozwoju.
- Jasne określenie oczekiwań
Jasne określenie oczekiwań wobec pracownika i zadań, jakie ma wykonywać
pozwala mu na efektywniejszą pracę. Jest to związane z tzw. "efektem
Pigmaliona",
który mówi, że ludzie mają naturalną tendencję do spełniania oczekiwań
postawionych wobec nich. Jednakże muszą być świadomi tych oczekiwań
- stąd należy o nich
pracowników informować.
Podsumowując, warto jeszcze raz podkreślić, że dobry pracownik to część usługi,
którą świadczy klientowi. Jeżeli nie zostanie odpowiednio doceniony i zmotywowany
do swojej pracy to "kupią" go firmy konkurencyjne. Wraz z jego odejściem, przekona
również klientów, aby zmienili firmę dostarczającą usługę.
Konstruując pakiety świadczeń dla pracowników, a także analizując systemy motywacyjne
w firmie należy pamiętać, że podstawą zadowolenia i zaangażowania w pracę jest
przede wszystkim przyjazna atmosfera w pracy i dobre relacje w zespole. Zadowolenia
nie buduje się tylko w oparciu o instrumenty motywacyjne czy wyrafinowane techniki,
ale również poprzez zaufanie, koleżeństwo i docenianie pracowników.
Źródło:
Dejnaka A.(2005). Efektywny dobór pracowników do firmy. Wydawnictwo Helion:
Gliwice
Agnieszka Chmielewska -
Psycholog
Data ostatniej modyfikacji: 09.12.2020r.
Stronę odwiedzono 20174792, aktualnie
przegląda ją 5 osób.