format .docx
format .pdf
Korzyści dotyczące posiadania przez firmę długoletnich pracowników
wynikają z umiejętności kształtowania więzi z klientami, która opiera się na
długotrwałym okresie znajomości obu partnerów: firmy i klienta. Ma to szczególne
znaczenie w przypadku firm usługowych, gdyż umiejętności pracowników świadczących
usługi wpływają na sprzedaż tychże usług. To z kolei oznacza, iż pozyskiwanie
i motywowanie personelu o najwyższych preferowanych przez firmę kwalifikacjach
ma kluczowy wpływ na jakość świadczonych przez nią usług. Gwarantem jakości świadczonych
przez firmę usług jest zaangażowanie pracowników.
Zadowolony pracownik to zadowolony klient - to główna zasada
wszystkich firm. Niezadowolony pracownik obsługując klientów nie zadba, bowiem
o właściwe przekazanie
swojej wiedzy, dobrą komunikację, gdyż brakuje mu odpowiedniej motywacji. Motywacja
do świadczenia profesjonalnej pracy wynika z poczucia pracownika, iż jest częścią
firmy i ma do niej zaufanie. Znaczenie ma tu nie tylko finansowy, ale również
psychologiczny aspekt tej motywacji w znaczeniu poczucia integracji z własną
firmą. Motywację można, więc ogólnie podzielić na:
Motywacja finansowa to zarówno motywacja pieniężna jak i materialna. Najczęściej stosowane świadczenia dla pracowników to samochód służbowy, akcje i udziały firmy, oferowanie darmowych produktów, rabatów, udzielanie pożyczek np. na cele mieszkaniowe, konsumpcyjne czy dokształcanie. Co raz częściej stosowaną metodą motywacyjną jest wysłanie pracowników do udziału w różnych szkoleniach, które umożliwiają rozwijanie umiejętności i podnoszenie kwalifikacji. Zwykle organizuje się szkolenia wewnętrzne, zaprojektowane do potrzeb firmy, związane z pracą na konkretnym stanowisku, np. doskonalenie umiejętności menedżerskich czy negocjacyjnych.
Motywacja pozafinansowa to nagradzanie pracowników za dobrą pracę poprzez zapewnianie im poczucia pewności, iż stanowią część firmy, są dla niej ważni i potrzebni oraz poczucia stabilności zatrudnienia. Taka forma motywowania pracowników pozwala na stałe wiązanie pracowników z firmą oraz podnosi wydajność pracy. Można wskazać na instrumenty motywacji pozafinansowej wspomagające motywację wewnętrzną i zewnętrzną, których szczegółowe omówienie będzie stanowić treść kolejnego artykułu.
Źródło:
Dejnaka A.(2005). Efektywny dobór pracowników do firmy. Wydawnictwo Helion:
Gliwice
Agnieszka Chmielewska - Psycholog
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |