format .docx
format .pdf
Jak wynika z wielu przeprowadzonych badań dotyczących sytuacji
osób niepełnosprawnych na rynku pracy, jedną z największych przeszkód w aktywizacji
zawodowej są niskie kwalifikacje potencjalnych pracowników. Z uwagi na utrudniony
dostęp do edukacji powodowany barierami związanymi z niepełnosprawnością, szansą
na polepszenie sytuacji niepełnosprawnych jest E-kształcenie.
W Polsce ta forma kształcenia oparta na nowych technologiach dopiero się rozwija.
Związane jest to z ciągłym rozwojem i popularyzacją Internetu, dlatego są to
raczej oderwane projekty, a nie działania systemowe. Skupiają się one w większości
na doskonaleniu osób dorosłych, poszukujących różnych form samokształcenia lub
doskonalenia i to takiego, które pozwoli im na odnalezienie swojego miejsca na
rynku pracy. Wciąż jednak brak spójnego systemu kształcenia, uwzględniającego
potrzeby osób niepełnosprawnych w różnym wieku. Największe osiągnięcia w tej
dziedzinie mają fundacje i inne organizacje pożytku publicznego, które swoje
projekty (z konieczności dość kosztowne) tworzą w oparciu o fundusze unijne.
Projekty skierowane do osób niepełnosprawnych muszą w swojej strukturze uwzględnić
specyfikę pracy z takimi osobami tzn.:
Uczelnie wyższe bardzo podkreślają dostępność dla osób niepełnosprawnych
różnych kursów realizowanych w formach e-kształcenia. Jednak wobec nieuregulowanego
statusu takich zajęć w strukturze kształcenia mogą one pełnić jedynie funkcję
wspomagającą.
Rosnące jednak zainteresowanie społeczne pozwala mieć nadzieję, że podobnie
jak w innych krajach europejskich możliwości zdalnego kształcenia osób niepełnosprawnych
będą się rozwijać.
Źródło: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul_v2.php?numer=20&id=434
Marcin Gumieniak - Pośrednik pracy.
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |