Szanowni Państwo,

Rozpoczęła się rekrutacja do nowych projektów, w ramach których oferujemy bezpłatne usługi m.in.:
psychologa, doradcy zawodowego, prawnika,
a także szkolenia zawodowe wraz ze stypendium szkoleniowym,
staże zawodowe oraz pomoc w znalezieniu zatrudnienia.

Serdecznie zapraszamy !

Jednocześnienie ze względu na Państwa bezpieczeństwo oraz pracowników,
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi świadczy usługi

w godzinach od 7:30 do 15:30 w formie zdalnej.
Jesteśmy do Państwa dyspozycji pod nr tel.:


81 534-82-90


534-032-029


533-485-990

oraz pod adresami email:

praca@ffm.pl

Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi

Do pobrania formularz rejestracyjny do projektów

format .docx

format .pdf

1 procent
zobacz >>>





Dwukulturowość u niesłyszących.

   Pojęcie "dwukulturowości" oznacza przynależenie do dwóch wspólnot. W takim kontekście można powiedzieć, że osoby niesłyszące i słyszące mogą stać się jednocześnie podmiotami dwukulturowymi.
   U osób niesłyszących, mających rodziców słyszących i niesłyszących, można zauważyć przynależność do dwóch środowisk (niesłyszących i słyszących). Niesłyszący tworzą bowiem własną odrębną kulturę dzięki językowi migowemu i mają "swój szczególny sposób widzenia rzeczy i życia według kryteriów podporządkowanych wartościom właściwym każdej z tych wspólnot". Tak rozumie ten problem D. Bouvet. Ale niesłyszący czasem muszą uczestniczyć w świecie fonicznym i jest to dla nich inny język, niż język migowy. Poznanie tych dwóch typów języków pozwala w pełni uczestniczyć w życiu społecznym.
   Dziecko niesłyszące wychowujące się w rodzinie słyszącej, często jest nauczane przez rodziców mowy. Tylko niektórzy rodzice podejmują naukę języka migowego, aby skutecznie porozumiewać się z dzieckiem niesłyszącym. Dziecko, które nie znało wcześniej języka migowego i nauczy się go, gdy pójdzie do szkoły może zacząć dobrze czuć się w środowisku osób migających. Wtedy stanie się podmiotem dwukulturowym, jego rodzice również, jeśli nauczyli się tego języka - języka migowego.
   Może i być tak, że dziecko słyszące, mające rodziców niesłyszących też będzie miało do czynienia z dwoma środowiskami i stanie się podmiotem dwukulturowym. D. Bouvet zaznaczyła, że "jedynie skoordynowana i świadoma dwujęzyczność pozwala osobie głuchej dotrzeć do swej tożsamości i do kultury każdego z dwóch światów, do których należy". Dziecko jest wtedy podmiotem dwukulturowym i staje się także podmiotem dwujęzycznym.

Literatura: Bouvet D. (1996): Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego, Warszawa: WSiP.

 

Ewa Dragan - Tłumacz Języka Migowego

Laboratorium ECDL


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi

Nasza działalność została nagrodzona DYPLOMAMI

Dobre Praktyki
EFS 2008

Dobre Praktyki
PFRON 2006

Polityka prywatności | Mapa serwisu

© 2008 Fundacja Fuga Mundi, wszelkie prawa zastrzeżone

Data ostatniej modyfikacji: 29.07.2020r.
Stronę odwiedzono 19466805, aktualnie przegląda ją 7 osób.
FFM Projekt współfinansowany ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
PFRON