format .docx
format .pdf
Czytanie ze zrozumieniem ma ogromny wpływ na rozwój intelektualny,
emocjonalny, społeczny dziecka. Pozwala także na pozytywny rozwój obrazu samego
siebie. Ponadto czytanie ze zrozumieniem wpływa na rozwój zasobu słownictwa,
który osoby niesłyszące mają ograniczony i co jest warunkiem na osiągnięcie
sukcesów szkolnych. Metoda J. Cieszyńskiej nie tylko jest skierowana do dzieci
niesłyszących, ale także dzieci z problemami afazją, alalią i autyzmem, które
przejawiają problemy z komunikacją.
Jak nauczyć dziecko, aby kochało czytać, by czytało przyjemnością
i ze zrozumieniem? Z myślą o dzieciach w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym,
cytując J. Cieszyńską,
"najlepszy czas na poznawanie kodu pisanego przypada na sam początek wieku
przedszkolnego", bowiem "wczesna nauka czytania wpływa na kształtowanie się
asymetrii półkulowej, koniecznej do prawidłowego opracowania informacji językowej".
Tekst pisany według definicji autorki to kod językowy na piśmie. Pismo pozwala
lepiej zrozumieć intencję człowieka, pozwala poznać jej historię, kulturę na
świecie.
Dlaczego warto uczyć czytać małe dzieci? Badania polegały
na przestudiowaniu problemu czytania ze zrozumieniem. Badania neuropsychologiczne
pozwalały na
sprawdzenie w praktyce, czy dzięki specjalnemu podejściu można nauczyć dziecko
czytać. Już 4-letnie dzieci najskuteczniej uczą się w działaniu. Autorka pisze,
że "warto rozpoczynać naukę czytania jak najwcześniej, zanim dziecko odkryje,
że czytanie jest trudną sztuką" i słusznie to przedstawiła, ponieważ im wcześniej
dziecko poznaje świat liter, im buduje zasób słów, im lepsze językowe umiejętności
tym lepsze szanse na szybkiego czytania ze zrozumieniem, na rozwój funkcji
poznawczej.
Zwracając uwagę na to, że dziecko nie rozwija się samodzielnie i nie może kształtować
swojej aktywności zabawowej, poznawczej, twórczej poza społecznością, gdzie jest
pozbawiona kreacja językowa. Dziecko uczy się poprzez interakcję z drugim człowiekiem
(wspólne czytanie, przygotowanie do prowadzenia rozmów, budowanie zaufania).
To rodzice i nauczyciele spoczywają odpowiedzialność na rozwój psychicznego dziecka.
Lateralizacja funkcji mózgowych i jej wpływ na naukę czytania: W pierwszym okresie
życia dziecka oddziaływanie na struktury mózgu ma istotne znaczenie. We wczesnych
etapach rozwoju dziecka konieczna jest równomierna stymulacja obu półkul mózgowych.
Lewa półkula odpowiada za funkcje mowy, czytanie i pisanie. Natomiast prawa półkula
odpowiada za rozwiązywanie zadań matematycznych, przestrzennych, muzycznych i
niektóre językowe. Przyczyną specyficznych trudności w nauce czytania i pisania
jest nieustalona dominacja stronna. Przy sprawdzeniu, która strona jest dominująca,
warto sprawdzić przy obserwowaniu dziecka i jego czynności manualnych, motorycznych
i zmysłowych, a także tego, gdzie, po której stronie (lewej czy prawej) dziecko
najczęściej wykonuje. Brak ustalonej lateralizacji powoduje zaburzenie procesu
przyswajania systemu językowego, mówionego i pisanego także źle wpływa na kształtowanie
się współpracy półkul mózgowych.
Bardzo ważne jest powtarzanie, które angażuje pola ruchowe obu półkul dla celów
dydaktycznych. Współpraca półkuli też jest ważna ze względu na skomplikowane
czynności psychiczne (czytanie i pisanie), gdzie przetwarzają i przechowują bodźce
językowe. Czynniki, które utrudniają wymianę informacji obu półkul powodują zakłócenia
w nabywaniu umiejętności czytania. Poziom umiejętności czytania zależy od precyzji
i tempa przesyłania informacji między półkulami. Dlatego w początkowym etapie
nauki czytania ważna jest stymulacja obu półkul mózgowych i dzieje się to podczas
powtarzania.
Nauka czytania zaczyna się od powtarzania przez rozumienie i do nazywania. Powtarzanie,
czyli wypowiadanie mówionych przez dorosłego słów. Rozumienie, czyli wskazywanie
przez dziecko wypowiedzianej przez logopedę samogłoski, sylaby lub odczytanego
wyrazu. Nazywanie to samodzielne czytanie. Aby dziecko mogło w przyszłości poprawnie
zapisywać słowa, musi być do tego przygotowane percepcyjnie już w wieku poniemowlęcym.
Opanowanie techniki czytania prowadzić musi do odczytywania
ze zrozumieniem nowych wyrazów. Nie należy mówić np. a - jak aparat, e - jak
ekran - to powoduje zaburzenie
procesu rozumienia, w umyśle dziecka formuje się fałszywe połączenia obrazu przedmiotu
z postrzeganą literą. Globalnie czytanie - jest rozpoznawaniem znanych już wyrazów,
nie daje żadnych możliwości czytania tekstów np. zmiana "wyglądu" LAS - dziecko
rozpoznaje globalnie wyraz a jeśli przeczyta W LESIE - nie będzie mogło zidentyfikować
jego znaczenia. Dlatego należy trzymać procedurę ćwiczeń, czyli te 3 etapy (powtarzanie-rozumenie-nazywanie).
I warto wykorzystać stymulację pamięci symultanicznej oraz oddziaływania psychologicznego.
Wtedy dziecko uczy się szybko rozpoznawać swoje imiona (na podstawie obrazu-wyglądu)
i wzrasta motywacja do nauki czytania.
I warto pamiętać, że podczas czytania ze zrozumieniem ważna jest ilość powtórzeń,
atmosfera zabawy, wspólnota odczuć i dzielenia się radością. Należy dawać pochwały,
aby dziecko miało motywację do nauki czytania ze zrozumieniem.
Cieszyńska J. (2006): Kocham Uczyć Czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli.
Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków.
Ewa Dragan - Tłumacz Języka Migowego
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |