format .docx
format .pdf
Przystępując do omówienia zagadnień związanych ze specyfiką działań związanych z pośrednictwem pracy dla osób niepełnosprawnych, przyjrzyjmy się (za Majewski, 2006) trzem relacjom i partnerom, zaangażowanym w ten proces z zgodnie z założeniem podanym przez Bańkę (Bańka, 1995, s.25), iż pośrednictwo pracy dotyczy czynności mających na celu skojarzenie osób poszukujących pracy z pracodawcą w celu zawarcia kontraktu pracy, to jest:
Powodzenie tego działania uzależnione jest od uwzględnienia również trzech
zasadniczych kategorii zagadnień, które istotnie oddziałują na warunki pośrednictwa
pracy
dla osób niepełnosprawnych. W kontekście aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
na otwartym rynku pracy, którą promuje się w zasadach, będących podstawą
polityki Unii Europejskiej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych (za: Majewski,
1999, 2002), zwraca się uwagę na obok oczekiwań pracodawców, zróżnicowania
osób niepełnosprawnych
szukających pracy również na specjalistyczne zadania pośrednika pracy dla
osób
niepełnosprawnych.
Pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych wymaga szczególnych kompetencji
od Pośrednika Pracy uczestniczącego w tym procesie, dodatkowe zadania, które
posiada wymagają od niego:
Realizacja pośrednictwa pracy dla osób niepełnosprawnych
wskazuje na ogólne ugruntowanie tej usługi w zagadnieniach zawodoznastwa i
doradztwa zawodowego,
a także dodatkowo
wymaga kompetencji psychologicznych i otwartości na zrozumienie specyficznej
sytuacji tej grupy osób zarówno w zakresie funkcjonowania na rynku pracy
jak i ogólnej ich sytuacji życiowej (za: Bańka, 1995). Pośrednictwo pracy
oparte
na rzetelnym zawodoznawstwie i doradztwie zawodowym odbywa się w oparciu
o porady zawodowe, wsparcie psychologiczne oraz informacje o możliwościach
dalszego
rozwoju
zawodowego, co wskazuje na zaangażowanie specjalistów z różnych dziedzin
w realizacji tej kompleksowej usługi.
Podsumowując omawianie znaczenia pośrednictwa pracy w procesie
stymulacji rozwoju zawodowego osoby, chcę podkreślić, jak bardzo istotne
jest, aby wobec
ograniczonej
liczby dostępnych ofert na rynku pracy, nie proponować osobie niepełnosprawnej
pracy "byle jakiej", to jest nie dającej satysfakcji zawodowej, o niskim
wynagrodzeniu i zagrażającej zdrowiu. Taka, bowiem praca nieuwzględniająca
preferencji i
predyspozycji zawodowych osoby hamuje jej rozwój zawodowy i społeczny(za:
Kowalik, 2007). Ponadto
należy też zasygnalizować możliwość wspierania osób niepełnosprawnych w
procesie samozatrudniania. Po dobrze przeprowadzonym treningu zawodowym oraz
konsultacji
prawnej wydaje się, iż ta forma aktywizacji, obok zatrudnienia na wolnym
rynku, pozwoli osobie niepełnosprawnej najpełniej odnaleźć się na rynku
pracy, dając
satysfakcję i twórczo stymulując jej rozwój.
Źródła:
Bańka A. (1995). Zawodoznastwa, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy.
Poznań: Wydawnictwo Print - B
Kowalik S. (2007). Problemy osób niepełnosprawnych w rehabilitacji środowiskowej.
W: Psychologia Rehabilitacji. Warszawa: Wydaw. Akademickie i Profesjonalne.
Majewski T. (2002). Systemy zatrudnienia osób niepełnosprawnych w państwach
członkowskich Unii Europejskiej. Warszawa: Dział Wydawnictw Krajowej Izby Gospodarczo-Rehabilitacyjnej.
Majewski T. (1999). Systemy rehabilitacji zawodowej w krajach Europy Zachodniej.
Warszawa: Dział Wydawnictw Krajowej Izby Gospodarczo-Rehabilitacyjnej.
Majewski T. (2006). Doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych.
Materiały z konferencji "Mapa drogowa do pracy" Lublin 29.03.2006
Agnieszka Chmielewska - Psycholog
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |