format .docx
format .pdf
Telepraca to pojęcie coraz częściej używane przez pracodawców.
Ta specyficzna forma zatrudnienia jest szczególnie atrakcyjna dla osób z niepełnosprawnością.
Wpływa na to wiele czynników, miedzy innymi ten, iż może ona być wykonywana
w domu. Pojęcie to jest zdefiniowane jako "wykorzystywanie nowoczesnych technologii
teleinformatycznych
do wykonywania pracy w dowolnej odległości od miejsca, gdzie w tradycyjnym
systemie pracę należałoby wykonywać lub gdzie należy dostarczyć efekty pracy.
Istotą telepracy jest taki sposób jej wykonywania, w którym charakter i miejsce
pracy może być kształtowane i przekształcane za pomocą użycia zaawansowanych
sieci lub układów komunikacyjnych (zwłaszcza telekomunikacyjnych) i informatycznych,
wykorzystujących technologię przetwarzania informacji.
Telepraca może przybierać różne formy. Najczęściej są to :
Taka forma zatrudnienia niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla osób wykonujących taki rodzaj prac, jak również dla pracodawców. Od strony pracowników można wymienić takie plusy jak:
Z kolei pracodawca decydując się na tan specyficzny rodzaj zatrudnienia
może w ten sposób obniżyć koszty stanowiska pracy, ponieważ odchodzą
takie koszty
jak wyposażenie stanowiska pracy w sprzęt biurowy i jego serwis. Telepraca
zwiększa elastyczność struktur organizacyjnych w firmie, obniża koszty
socjalne. Taki rodzaj pracy pozwala na zwiększenie produktywności zatrudnionych
osób,
z uwagi na zindywidualizowany charakter i czas wykonywania pracy. Pracownik
pracuje w dogodnym dla niego czasie, z reguły wykonuje prace w domu,
przez co zmniejsza się absencja. Odchodzi także konieczność płacenia
pracownikom
za nadgodziny.
Taka forma zatrudnienia jest adresowana z reguły do osób, które chciałaby
podjąć pracę na stanowiskach takich jak: tłumacze, analitycy finansowi,
prawnicy, dziennikarze,
redaktorzy tekstów, osoby tworzące bazy danych , graficy komputerowi.
Największe jednak zapotrzebowanie istnieją na stanowisku telemarketera
w wąskim tego
słowa znaczeniu. Tacy pracownicy odpowiadają za pozyskiwanie klientów
dla wybranych
firm, przedstawiane produktu i zachęcanie do jego kupna (przy wykorzystaniu
nowoczesnych narzędzi pracy). Zajmują się także obsługą istniejących
klientów (np. biura obsługi
klienta sieci telefonii komórkowej).
Taka forma pracy jest coraz bardziej popularna i dostępna. Czynnikami
decydującymi o zatrudnieniu na takich stanowisku są dobrze rozwinięte
zdolności werbalne
(umiejętność ładnego wypowiadania się, fluencja słowna), umiejętność
radzenia sobie w sytuacjach
stresowych oraz znajomość nowoczesnych narzędzi pracy (tj. programy komputerowe,
obsługa Internetu) i umiejętność wykorzystania ich w codziennych obowiązkach
służbowych
Katarzyna Kowalczyk - Doradca zawodowy.
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |