format .docx
format .pdf
Psychospołeczne aspekty uszkodzeń rdzenia kręgowego są nadzwyczaj
szerokie. Niektóre z nich dotyczą najbardziej przykrych i frustrujących ludzkich
doświadczeń. Z uwagi na ich znaczną liczbę pełne omówienie tego problemu jest
niemożliwe. Prezentowane rozważania są swego rodzaju kompilacją danych zawartych
w literaturze przedmiotu oraz własnych badań oraz efektem przemyśleń i refleksji
- wynikających m. in. z faktu bycia osobą niepełnosprawną.
H. Heflich - Piątkowska i J. Walicka (1975) twierdzą, iż dotychczasowe
badania nad stanem psychicznym chorych z uszkodzeniem rdzenia kręgowego dają
możność
określenia przebiegu reakcji pod wpływem szoku psychicznego spowodowanego nagłym
powstaniem ciężkiego kalectwa oraz pozwalają prześledzić działania mechanizmów
psychicznych w procesie adaptacji do nowych warunków fizycznych. Zdecydowana
większość badaczy zajmujących się para i tetraplegią stany po urazie rdzenia
kręgowego dzieli klinicznie na poszczególne okresy, charakteryzując i określając
je czasowo. Jednak tylko niektóre jednostki z urazem są w stanie przejść przez
te wszystkie stadia, by osiągnąć etap akceptacji i przystosowania. Większość
zatrzymuje się na początkowych okresach depresji i gniewu. U jednostek tych,
nawet po kilku latach, wypadek i związane z tym uszkodzenie lub początek niepełnej
sprawności, a nawet lata pełnego zdrowia są bardziej "żywe" niż ich obecna sytuacja.
Przyczyną zróżnicowania osób z paraplegią na te, które potrafią wzrastać psychologicznie
i te, które zatrzymują się w miejscu, jest prawdopodobnie oddziaływanie czynników
osobowościowych i sytuacyjnych. Liczne reakcje psychologiczne, jakie daje się
zaobserwować u osób z paraplegią, są niczym innym, jak normalnymi reakcjami na
nienormalną sytuację.
Bardzo ważne, z praktycznego punktu widzenia analizowanego tu problemu, są spostrzeżenia
dotyczące roli i znaczenia tzw. okresowości, etapowości czy też stadialności
w przebiegu procesu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Pomyślne przeprowadzenie
osoby z uszkodzeniem rdzenia kręgowego przez kolejne etapy usprawniania ruchowego
(H. Heflich-Piątkowska, J. Walicka 1975) aż do etapu samodzielnego
poruszania się na wózku inwalidzkim, umiejętności wykonywania czynności życia
codziennego,
samoobsługi oraz czynności związanych z zakresem terapii zajęciowej, pozwala
na powrót do funkcjonowania psychospołecznego. Na tym etapie ważna jest również
profilaktyka związana z zabezpieczeniem pacjentów przed ewentualnymi późniejszymi
trudnościami życiowymi, które niewątpliwie związane są z samą istotą oraz zakresem
kalectwa. Profilaktyka, ze strony personelu rehabilitacyjnego, polega przede
wszystkim na zabezpieczeniu kontaktów rodzinnych i społecznych, przekazywaniu
informacji o stanie fizycznym i postępach, stymulowaniu zainteresowań i kontaktów
interpersonalnych oraz kształtowaniu postaw osób z najbliższego otoczenia. Bardzo
przydatną dla celów praktycznych powinna okazać się znajomość zróżnicowanych
osobowości pacjentów z uszkodzeniem rdzenia i ich charakterystyk. Ogromnego znaczenia
nabiera także problematyka funkcjonowania seksualnego osób z uszkodzeniem rdzenia
kręgowego. W wielu krajach ocena i programy leczenia dysfunkcji seksualnej tych
osób włączane są w programy rehabilitacyjne. W naszym kraju dziedzina ta stanowi
wciąż kontrowersyjny przedmiot rozważań (Gałkowski, Kiwerski, 1986), będąc często
pomijana w wielu dyskusjach i publikacjach (Kirenko, 1991). Dla wielu bowiem
mężczyzn z uszkodzeniem rdzenia kręgowego pytanie: "Czy mogę spełniać funkcję
seksualną?" przekształca się w psychologiczny problem: "Czy jestem mężczyzną?".
Wystąpienie tetra- lub paraplegii zmienia u osób doświadczonych
tym schorzeniem ich sytuację społeczną, a zmiana ta wpływa niemal na wszystkie
sfery życia. Można
powiedzieć, że świat bowiem jest urządzony przede wszystkim dla ludzi pełnosprawnych,
ludzi, którzy stają się najczęściej sztywni i skrępowani, kiedy przyjdzie im
spotkać osoby niepełnosprawne. Wydaje się zatem, że dla prawidłowego psychospołecznego
funkcjonowania osób niepełnosprawnych konieczne jest utrzymywanie przez te osoby
kontaktów z osobami pełnosprawnymi, tak jak konieczne jest informowanie otoczenia
o osobach niepełnosprawnych. "Sukces" społeczny osoby dotkniętej kalectwem zależy
w dużym stopniu od jej zdolności uzyskiwania pewności siebie, inicjowania kontaktów
i ośmielania drugich osób. Wymaga to jednak dużego zasobu społecznych umiejętności,
których niepełnosprawny człowiek musi się nauczyć.
Istotną rolę w nabywaniu psychospołecznych interakcji, umiejętnego funkcjonowania
w warunkach społecznych odgrywa środowisko rodzinne jako tzw. społeczne wsparcie.
Środowisko rodzinne bowiem jako pierwotne, najbardziej naturalne ze środowisk,
w największym stopniu wpływa na zakres i jakość funkcjonowania osoby z dysfunkcją
fizyczną. Kalectwo przecież w pierwszej kolejności dotyka rodzinę poszkodowanego
i jego najbliższe otoczenie. Stąd sposób jej reagowania na fakt niesprawności
jednego ze swych członków, ukształtowanie w niej, nabycie przez nią, określonej
postawy jako sumy m.in. czynników bezpośrednich i pośrednich determinuje obszar
funkcyjności fizycznej i psychospołecznej niepełnosprawnej osoby. Tak akcentowana
ważność środowiska rodzinnego wynika również po części z niedoskonałości systemu
instytucjonalnego - upadku pokładanych w nim nadziei - w ramach którego próbuje
się włączyć osoby z niepełną sprawnością w nurt życia społecznego (Kwolek, Gliwińska,
1986).
Bibliografia:
1. Gałkowski T., Kiwerski J. (1986) (red.): Encyklopedyczny słownik rehabilitacji.
PZWL
Warszawa.
2. Heflich-Piątkowska H., Walicka J.(1975). Problemy psychologiczne i psychopatologiczne
w ciężkich uszkodzeniach narządu ruchu. PZWL Warszawa.
3. Kirenko J.(1991). Psychospołeczne przystosowanie osób z paraplegią. Wyd.
UMSC Lublin
1991.
4. Kwolek A., Gliwińska G.: Próby aktywnego poradnictwa i treningu rodzin chorych
rehabilitowanych po udarze mózgu. W: Hulek A.(red.): Człowiek niepełnosprawny
w
społeczeństwie. PZWL, Warszawa 1986.
Wojciech Bartyna - Pośrednik pracy.
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |