format .docx
format .pdf
Dzieci chore i niepełnosprawne są bardziej wrażliwe na sytuacje frustracyjne. Wśród zahamowanych potrzeb funkcjonalnych dzieci z dysfunkcją narządu ruchu wymienia się następujące ograniczenia:
Zależność obejmuje również potrzeby intelektualne lub artystyczne. Konsekwencją tego są również trudności w uzyskaniu normalnego wykształcenia oraz utrudnienia w realizacji swych upodobań artystycznych.
Wśród przyczyn frustracji dzieci chorych i niepełnosprawnych (oprócz upośledzenia umysłowego) należy wskazać na:
Należy w tym kontekście zwrócić uwagę na fakt, iż kalectwo nie tylko upośledza jednostkę pod względem fizycznym, czyniąc ją zupełnie lub częściowo niezdolną do pracy zawodowej, ale co niezwykle istotne w rozważaniach psychologicznych, niepełnosprawność wpływa również na jej usposobienie i charakter. Jest, bowiem jednym, z bardzo istotnych czynników kształtujących osobowość jednostki, tworzy, bowiem specyficzne warunki życia i układy stosunków społecznych. Proces adaptacji do choroby jest bardzo zróżnicowany indywidualnie, wymaga akceptacji zmian, jakie wraz ze schorzeniem mają miejsce w życiu jednostki. Często zmiany te dotyczą zakłócenia dotychczasowych relacji i stosunków interpersonalnych. Procesu aktywizacji zawodowej nie sposób traktować odłącznie od tych zmian, rehabilitacja zawodowa musi przebiegać równolegle ze społeczną, a często także osobistą w wymiarze psychoterapeutycznym.
Agnieszka Chmielewska - Psycholog.
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |