Podróż służbowa.
Podróżą służbową nazywamy wykonywanie zadania wyznaczonego
przez pracodawcę poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy
lub stałe miejsce pracy, w terminie i miejscu określonym w poleceniu wyjazdu
służbowego, tzw. "delegacji".
Są dwa rodzaje podróży służbowej:
- typowa - podczas której pracownik wykonujący pracę w stałym miejscu jedynie
okazjonalnie wyjeżdża poza to miejsce, realizując w czasie pracy polecenie
przełożonego, wymagające pokonania pewnej przestrzeni w ramach "delegacji"
itp., pracownik "pracuje", wykonuje w szczególności swoje obowiązki pracownicze
i w związku z tym bez względu na to, jakiego wysiłku z jego strony wymaga
zużycie w ten sposób "czasu pracy", za tak zużyty czas pracy przysługuje
mu normalne
wynagrodzenie. Sama podróż służbowa nie stanowi wykonywania pracy. Za pracę
może być uważane tylko odbywanie podróży służbowej w czasie pracy, wynikającym
z obowiązującego rozkładu i harmonogramu pracy. W konsekwencji odbywanie
podróży służbowej poza czasem pracy nie rodzi obowiązku wypłacenia pracownikowi
dodatkowego
wynagrodzenia, jeżeli przepis szczególny tego nie przewiduje. Jeżeli natomiast
po zużyciu na podróż służbową całego swojego czasu pracy pracownik wykonuje
jeszcze jakąś konkretną pracę, przysługuje mu za tę pracę dodatek za godziny
nadliczbowe,
- nietypowa - gdy pracownik stale świadczy pracę w różnych miejscach w tzw.
"terenie". W takiej sytuacji - zgodnie z poglądami doktryny - cały jej czas,
łącznie z przejazdem z jednego miejsca wykonywania czynności pracowniczych
do innego, należy wliczać do czasu pracy.
Andrzej Godula - Pośrednik pracy.
Data ostatniej modyfikacji: 09.12.2020r.
Stronę odwiedzono 20145904, aktualnie
przegląda ją 5 osób.