Pozyskiwanie pracodawców do współpracy.
Przekonanie pracodawców do tego, że warto zatrudniać osoby
niepełnosprawne nie jest zadaniem łatwym. Pracodawcy tak jak większość społeczeństwa
mają szereg uprzedzeń oraz stereotypów postrzegania osób z niepełnosprawnością.
Jednak jest kilka sposobów oraz argumentów za tym, aby pozyskiwać oferty pracy
dla osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. Główne argumenty dotyczące
motywowania pracodawców do zatrudniana osób niepełnosprawnych można podzielić
na trzy grupy.
- Kwalifikacje i umiejętności
W przypadku dobrego dobrania pracownika na dane stanowisko pracy nie ma znaczenia
czy osoba jest pełnosprawna czy niepełnosprawna. Tam gdzie liczy się doświadczenie
zawodowe, kwalifikacje, umiejętności i osoba niepełnosprawna posiada je -
jej niepełnosprawność nie wpływa na wykonywanie zadań zawodowych np.: księgowy,
który ma astmę będzie pracował na tym stanowisku równie dobrze, co osoba
pełnosprawna.
Dlatego podstawowym i pierwszym argumentem zachęcania pracodawców do zatrudnienia
osoby niepełnosprawnej powinno być wskazanie na jej kwalifikacje oraz możliwości
zawodowe.
- Marketing społeczny
W marketingu społecznym na pierwszy plan wysuwa się pojęcie odpowiedzialności
społecznej, które oznacza, że przedsiębiorstwa stanowią część szerszej
społeczności i są za swoje działania odpowiedzialne przed społeczeństwem.
Marketing społeczny
jest strategią służącą kształtowaniu nowych postaw i sposobów zachowań.
Wykorzystuje się dotychczasowe doświadczenia i osiągnięcia tradycyjnego
marketingu w kształtowaniu
postaw społecznych. Jest częścią przemyślanej strategii kształtowania pozytywnego
wizerunku firmy jako odpowiedzialnej społecznie. Nagłaśnianie oraz wsparcie
medialne podejmowanych działań związanych z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych
przekłada
się na konkretne wymierne korzyści dla firmy. Kształtowanie pozytywnego
Public Relations jest inwestycją długoterminową, ale za to o wysokiej
stopie zwrotu.
Firmy, które w długiej perspektywie zatrudniają osoby niepełnosprawne są
lepiej postrzegane przez społeczeństwo jako przyjazne i odpowiedzialne,
tym samym
ich zyski wzrastają w postaci budowania marki, która się dobrze kojarzy.
- Wsparcie finansowe
Firmy mogą być zwolnienie z obowiązku wpłat na PFRON, otrzymać dofinansowanie
składek na ubezpieczenia społeczne, dofinansowanie wynagrodzeń pracowników
niepełnosprawnych, zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy, zwrot
kosztów zatrudnienia pracowników
pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu. Jednak ten system wsparcia
pracodawców powinien być wykorzystywany tylko wtedy, kiedy faktycznie jakość
pracy wykonywana
przez osobę niepełnosprawną znacznie odbiega od jakości tej samej pracy
świadczonej przez osobę pełnosprawną. Wykorzystanie argumentu dotyczącego
wsparcia finansowego,
jakie mogą otrzymać firmy, które zatrudniają osoby niepełnosprawne umieściłam
na końcu, niestety często realia kontaktu z pracodawcą zmuszają do wykorzystania
tego argumentu jako pierwszego.
Justyna Grabek - Kozera - Rejestrator w Agencji Zatrudnienia
Data ostatniej modyfikacji: 09.12.2020r.
Stronę odwiedzono 20145775, aktualnie
przegląda ją 7 osób.