format .docx
format .pdf
Za osobę jąkającą się można uznać taką osobę, która mówi
niepłynnie, nierytmicznie i nie zachowuje odpowiedniego tempa mówienia. Jąkanie
według Tarkowskiego jest to niepłynność mówienia "spowodowana nadmiernymi
skurczami mięśni oddechowych, fonacyjnych lub artykulacyjnych, której to niepłynności
towarzyszą różnorodne reakcje indywidualne lub społeczne, zakłócające komunikację
międzyludzką" (za W. Kostecka). Jąkanie ma ogromny wpływ na funkcjonowanie
człowieka w życiu codziennym.
Jąkanie można rozpatrywać w czterech ujęciach: lingwistycznym, fizjologicznym,
psychologicznym i socjologicznym.
W ujęciu lingwistycznym skupia się uwagę na objawy niepłynności mówienia. Niepłynność
mówienia jest zależna od sytuacji i stanu emocjonalnego. Osoba jąkająca się
ma trudności w wyrażaniu swoich myśli, utrudnione jest zrozumienie tego, co
zostało przez nią powiedziane. Przyczyny jąkania mogą być różne - dziedziczne,
bądź wyuczone, jeżeli ktoś z rodziny lub najbliższego środowiska ma problem
z niepłynnością mówienia. Może się zdarzyć, że jąkanie pojawia się na skutek
opóźnionego rozwoju mowy lub artykulacji u dziecka, bądź dużego stresu emocjonalnego
- trudnej sytuacji powtarzającej się lub jednorazowej. R. Byrne wyróżnia trzy
rodzaje czynników: predysponujące - czyli rodzinne, lub związane z opóźnionym
rozwojem mowy dziecka; czynniki wywołujące, czyli sytuacje związane ze stresem
emocjonalnym np. okoliczności szokowe, wypadki, choroby, oddzielenie od rodziców,
pójście do przedszkola lub do szkoły; czynniki podtrzymujące - dotyczą niekorzystnych
sytuacji, które przeciągają w dłuższym czasie np. duże wymagania dotyczące
mówienia lub zachowania, napięta i pełna lęku atmosfera domowa, zwiększony
krytycyzm otoczenia.
W ujęciu fizjologicznym zwraca się uwagę na mechanizm niepłynności mówienia
i wskazuje także przyczyny niepłynności mówienia. Można mówić o dwóch rodzajach
przyczyn: pierwotnych, czyli neurofizjologicznych i wtórnych, czyli psychologicznych.
Objawy jąkania dzieli się na czynnościowe i organiczne. W objawach czynnościowych
można wyróżnić jąkanie rozwojowe i urazowe. Jąkanie rozwojowe - powstaje w
okresie kształtowania się mowy dziecka; składa się ono z trzech etapów: pierwszy
- okres kloniczny, gdy dziecko kilkakrotnie powtarza tę samą sylabę; drugi
- okres toniczny, gdy dziecko z trudem wypowiada słowa skutek wzrostu napięcia
mięśniowego; trzeci - okres współruchów, są to: zaciskanie pięści, tupanie
nogami, wysuwanie języka, grymasy twarzy. Jąkanie traumatyczne (urazowe), które
powstaje nagle pod wpływem wstrząsu nerwowego, przerażenia, lęku, gniewu czy
bólu. Objawy jąkania organicznego, (rzekomonerwicowego), które jest następstwem
zmian chorobowych w samej tkance mózgowej, zwłaszcza w drogach motorycznych,
ma charakter stały i nieuleczalny.
Kolejne ujęcie - psychologiczne - wiąże się z zaburzeniami psychosomatycznymi,
których przyczyny pierwotne są psychiczne, wtórne są fizjologiczne. Opisuje
się je jako objaw nerwicy monosymptomatycznej, która jest wynikiem stłumienia
negatywnych uczuć i emocji tkwiących w podświadomości. W tym obszarze są także
reakcje emocjonalne takie jak: frustracja, agresja, lęk, poczucie winy i niska
samoocena, występują o różnej sile natężenia, wpływają na psychikę osoby jąkającej
się.
Ujęcie socjologiczne, ma ogromną rolę i zwraca uwagę na funkcjonowanie społeczne
człowieka z niepłynnością mowy. Mówi się tu o zaburzeniu komunikacji interpersonalnej,
obniżonej językowej sprawności systemowej, społecznej, sytuacyjnej i pragmatycznej.
Osoba mająca problem z płynnością mowy wycofuje się z wielu sytuacji komunikacyjnych,
izoluje się, nie nawiązuje kontaktów. Trudności w mówieniu nie pozwalają starać
się o satysfakcjonującą prace, bo często znalezienie pracy uwarunkowane jest
atrakcyjnością zatrudnianych osób. Problemy z niepłynnością mowy mogą zmniejszać
aktywność nie tylko w życiu zawodowym, ale także rodzinnym, czy szkolnym.
Ważne jest, aby osoby jąkające się, miały poczucie rzeczywistości, aby nie
żyły swoimi problemami, ale wierzyły, że mogą dążyć do realizacji swoich pragnień
i osiągać sukcesy.
Tekst opracowany na podstawie książki:
Kostecka W. (2004), Zintegrowany program
terapii osób jąkających się, AWH Antoni Dudek, Lublin.
Ewa Dragan - Tłumacz języka migowego
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |