format .docx
format .pdf
Jak to się dzieje, że z łatwością poddajemy się manipulacji innych osób?
W życiu każdego z nas są czasem sytuacje, w którym zostajemy
poddani różnym technikom manipulacji ze strony innych osób. Czasami nawet nie
zdajmy sobie
sprawy
z faktu, że działania innych osób wobec nas samych są ściśle zaplanowane, rozmowa
przebiega według pewnego schematu, a my sami jesteśmy tylko wykonawcami czyjegoś
planu, jesteśmy wręcz narzędziami w rękach rozmówcy. Kiedy emocje opadną, sami
dziwimy się, jak łatwo daliśmy się komuś w coś "wrobić", nie wierzymy, że podjęta
przez nas decyzja była tak nieprzemyślana i np. naraziliśmy się na ogromny
wydatek finansowy. Nie przychodzi nam do głowy, że staliśmy się "ofiarami"
czyjejś manipulacji.
Różne metody i techniki manipulacji wykorzystywane są przez specjalistów
w różnych dziedzinach. Najczęściej na płaszczyźnie negocjacji i w akwizycji.
Ta ostatnia jest znana nam wszystkim z życia codziennego. Często jesteśmy nagabywani
na ulicy przez różnych sprzedawców - przedstawicieli handlowych lub we własnych
domach. W tym momencie możemy sobie przypomnieć takie fakty z naszego życia
i odnieść do je do istniejących strategii. Poniżej przedstawię najważniejsze
techniki manipulacji:
1. "stopa między drzwi",
2. "niska piłka",
3. "drzwi zatrzaśnięte",
4. technika oparta na wzbudzaniu poczucia winy, czyli uległości.
Jako wyjaśnienie strategii "stopa w drzwiach" można przytoczyć eksperyment
przeprowadzony przez Freedmana i Frasera. Polegał on na tym, że w pewnej dzielnicy
Kalifornii pewien robotnik odwiedzał domy i prosił, aby mieszkańcy zezwolili
umieścić w swoim ogródku ogromnej planszy z napisem "Jedź ostrożnie". Tylko
ok. 17 % pytanych zgodziło się. W sytuacji, gdy ten sam robotnik odwiedzając
mieszkania prosił właścicieli o zamieszczenie małej plakietki z napisem "bądź
ostrożnym kierowcą" w oknach ich domu, sytuacja wyglądała inaczej. Uzyskał
zgodę aż 76 % mieszkańców. Na tej podstawie autorzy strategii doszli do następujących
wniosków: spełnienie czyjejś małej prośby zmienia sposób myślenia o sobie samym;
człowiek dąży do uzasadnienia swojego zachowania, przypisuje sobie często cechy
osoby pomagającej innym, idealizuje obraz siebie samego. Takie zachowanie w
przyszłości zwiększa prawdopodobieństwo spełniania kolejnych, coraz większych
próśb kierowanych pod jego adresem.
Kolejna strategia to tzw. technika "niskiej piłki", czyli "fałszu i rutyny".
Jej nazwa została zaczerpnięta z gry w tenisa i nawiązuje do umiejętnego i
sprytnego odbicia piłki, aby ułatwić graczowi atak. Strategia ta jest oparta
na stosowanej przez sprzedawców samochodów w Ameryce sztuczce. Polega to na
tym, że sprzedawca na początku chce jedynie nakłonić klienta do zakupu samochodu.
Podaje więc korzystną, niższą od konkurencji cenę zakupu.
W momencie, gdy klient podejmie decyzję zakupu auta, sprzedawca różnymi argumentami
słownymi jeszcze utwierdza go w przekonaniu o słuszności podjętej decyzji,
proponuje nawet możliwość wypróbowania samochodu przez jeden dzień. W rzeczywistości
sprzedawca nie zamierza zrealizować swojej pierwszej propozycji cenowej. W
kolejnym etapie negocjacji zastępuje cenę pierwotną ceną wyższą, zbliżoną do
cen konkurencji. Zmianę tę motywuje bądź tym, że podana na początku cena nie
obejmowała jakiegoś ważnego elementu wyposażenia samochodu, bądź swoją własną
pomyłką. W większości przypadków klient nie wycofuje się z raz podjętej decyzji
zakupu i nabywa przedmiot za wyższą cenę. Kluczem do sukcesu sprzedawcy jest
w tym przypadku zaangażowanie klienta, które skutecznie podtrzymywane, trwa
mimo zmiany warunków umowy. Podstawą obu ww. teorii: "stopy
w drzwiach" i "niskiej piłki" jest zaangażowanie klienta i tendencja do konsekwencji.
To są główne akcenty, na których bazują osoby wykorzystujące tę teorię.
Inną techniką jest tzw. metoda "drzwi zatrzaśnięte przed nosem", czyli "odmowa
- wycofanie". Jest ona podobna do techniki "stopa w drzwiach", jednak polega
na jej odwróceniu. Zamiast małej prośby poprzedzającą dużą, najpierw stosuje
się żądanie ekstremalne, które może spotkać się z odmową osoby, a następnie
formułuje się prośbę właściwą. Zgodnie z tą regułą zaoferowanie komuś jakiejś
przysługi przed wyjawieniem własnej prośby, zwiększy prawdopodobieństwo spełnienia
danej prośby. Zobowiązanie do wzajemności jest w tym przypadku wiążące.
Strategia oparta na wzbudzaniu poczucia winy również polega na doprowadzeniu
do uległości wobec stawianych człowiekowi żądań, często wygórowanych. Polega
najpierw na wywołaniu u człowieka poczucia winy za negatywne konsekwencje swojego
zachowania, a następnie zwróceniu się do niego z prośbą o zrobienie czegoś,
co jest właściwym celem manipulacji.
Oprócz ww. metod manipulacji społecznej istnieją inne. Jakkolwiek najwięcej
mówi się o sposobach skutecznego oddziaływania na ludzi, o tym, jak nimi manipulować,
to nie można wskazać skutecznej metody obrony przed manipulacją. Przykładową
techniką obrony jest m.in. poznawanie mechanizmów wpływu społecznego. Inną
techniką radzenia sobie
z manipulacją jest stosowanie praw asertywności. Zachowania asertywne uwzględniają
bowiem szereg praw człowieka. Warto w tym momencie wymienić niektóre z nich:
Monika Kieżun - Psycholog 01.06.2006r.
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |