format .docx
format .pdf
Rok akademicki zbliża się dużymi krokami. Październik za kilkanaście
dni, więc dla wielu młodych ludzi, zwłaszcza tegorocznych maturzystów - to już
ostatnie chwile, które mogą przeznaczyć na podejmowanie ważnych decyzji. Ci,
którym udało się dostać na wymarzony lub satysfakcjonujący kierunek, cieszą się
jeszcze wakacjami. Ale jest jeszcze duża grupa osób, które nadal stoją przed
dylematem - jak zaplanować sobie najbliższy rok? Wielu wśród nich - zdawało egzaminy,
często nawet uzyskali dobry wynik - ale nie zostali przyjęci na studia z powodu
braku miejsc.
To właśnie dla nich, ciekawą inicjatywą, którą warto polecić,
jest uczestnictwo w tak zwanych "studiach typu otwartego". Oferują je, zwykle
bezpłatnie, prawie
wszystkie wyższe szkoły w Polsce. Warunki dotyczące takiej metody kształcenia
regulują zwykle dokumenty, które są dostępne na stronach internetowych lub w
punktach informacyjnych uczelni. Wymienione są tam uprawnienia i obowiązki wynikające
z podejmowania "studiów otwartych".
Warunkiem zostania wolnym słuchaczem jest pozytywne zdanie egzaminu na wybrany
kierunek studiów (status taki zyskują zwykle osoby, które zdawały egzamin na
studia stacjonarne, wieczorowe lub zaoczne, ale nie dostały się z powodu braku
miejsc). Aby zostać przyjętym na takie studia należy złożyć podanie do dziekana
danego wydziału. Decyzję o przyjęciu wydaje Rektor na wniosek Uczelnianej Komisji
Rekrutacyjnej.
Wolny słuchacz nie posiada wszystkich, przysługującym studentom, uprawnień. Nie
otrzymuje legitymacji, ani indeksu - nie przysługują mu więc zniżki. Mimo to
- może z powodzeniem uczęszczać na wszystkie zajęcia dydaktyczne, uzyskiwać zaliczenia,
zdawać egzaminy (także poprawkowe i komisyjne). Ma prawo do korzystania z biblioteki,
pracowni i sal dydaktycznych uczelni.
Słuchacz na studiach typu otwartego może uzyskać status studenta II roku, pod
warunkiem, że poprawnie zaliczy wszystkie zajęcia i uzyska pozytywne oceny z
egzaminów objętych programem nauczania na I roku.
Proponowany model kształcenia jest z pewnością ciekawym sposobem na rozwijanie
zainteresowań, ambicji, planów. Bardzo często zdarza się, że osoby, które uczęszczają
na zajęcia jako wolni słuchacze - są bardziej zmotywowani, zdyscyplinowani, często
uzyskują też lepsze wyniki w nauce. Być może jest tak dlatego, że bardziej im
zależy na tym, aby uzyskać tytuł prawdziwego studenta.
Dorota Zielińska - Dryl - Specjalista ds. rozwoju zawodowego 08.06.2006r
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |