format .docx
format .pdf
W obecnej rzeczywistości rozwój i dostępność nowoczesnych technologii
produkcji
w przemyśle i w rolnictwie ściśle wiąże się z pozbawianiem źródła dochodów zatrudnianych
w tych sektorach pracowników. Według J. Rifkina (2001) za 50 lat zjawisko bezrobocia
będzie powszechnym doświadczeniem wielu ludzi, ponieważ wystarczy 5 % siły roboczej,
by zaspokoić globalne zapotrzebowanie na dobra i usługi. Kierunek przemian w
strukturze zatrudnienia będzie związany z zatrudnianiem specjalistów, pracowników
elastycznie dostosowujących się do wymogów rynku pracy (gotowych na uzupełnianie
kwalifikacji, zmianę zawodu i zmianę miejsca pracy). Przewiduje się również odejście
od pracy najemnej na rzecz działalności indywidualnej opartej na kreatywności
i przedsiębiorczości.
Mimo tego, że bezrobocie odnosi się do kategorii prawno-ekonomicznych, to skutki
trwania w tej sytuacji można obserwować głównie na płaszczyźnie psychologicznej.
Utrata pracy jest odczuwana przez większość ludzi jako szok. Osobie będącej w
takiej sytuacji towarzyszą następujące emocje i odczucia: poczucie klęski i porażki
życiowej, wstyd, poczucie zagrożenia, bezsilność. Indywidualna ocena sytuacji
po utracie pracy zależy też od wartości, jaką praca miała dla człowieka, np.
od wysokich zarobków, stanowiska, przywilejów, satysfakcji i zadowolenia z wykonywanej
pracy.
Jednym ze skutków bezrobocia jest problem tożsamości zawodowej,
zmian w tym zakresie i konsekwencji tych zmian. Istnieje zależność między identyfikacją
człowieka
z danym zawodem a stopniem nasilenia przeżywania problemu tożsamości. Im silniej
człowiek identyfikuje się z wykonywanym zawodem, im wykonuje zawód związany z
długim czasem edukacji, tym silniej przeżywa problemy związane z tożsamością.
Reakcje związane
z utratą pracy osiągają wówczas wysokie nasilenie: szok i odrętwienie, przypisywanie
sobie winy za zaistniałą sytuację, utrata kontroli nad zdarzeniami, pojawienie
się myśli samobójczych.
W sytuacji, gdy jest mały związek identyfikacji człowieka z
rolą zawodową, czyli mała tożsamość zawodowa, główne reakcje człowieka na utratę
pracy wiążą się
z przeżywaniem utraty źródła dochodów, osoba doświadcza głównie lęku przed pogorszeniem
sytuacji materialnej, przeżywa frustrację związaną z brakiem znajomości rynku
pracy.
Sytuację utraty pracy można rozpatrywać na płaszczyźnie utraty możliwości gratyfikacji
wynikającej z zaspokojenia różnych potrzeb związanych z sytuacją pracy. Praca
dostarcza człowiekowi nie tylko środków finansowych, pełni również szereg innych
funkcji w życiu człowieka. Można mówić zatem o ukrytych, pozafinansowych funkcjach
pracy, wśród których wymienia się następujące:
- źródło społecznego prestiżu,
- źródło społecznej tożsamości,
- możliwość rozszerzenia aktywności społecznej na obszary mniej angażujące emocjonalnie
niż rodzina,
- umożliwia realizację celów zbiorowych, udział w zbiorowym wysiłku,
- wymaga regularnej aktywności,
- organizuje czas,
- źródło wzmocnień pozytywnych
Według tej koncepcji (Jagoda 1979) utrata pracy oznacza utratę możliwości jednoczesnego
zaspokojenia w/w potrzeb, jest sytuacją stwarzającą niebezpieczeństwo doświadczania
kryzysu.
Praca psychologiczna z osobą bezrobotną, która utraciła zatrudnienie musi uwzględniać
stopień identyfikacji z rolą zawodową. Interwencja psychologiczna wobec osób
bezrobotnych powinna być podjęta jak najwcześniej po utracie pracy. Istotny z
punktu widzenia skuteczności pomocy jest czas pozostawania bez pracy. Negatywne
konsekwencje pozostawania bez pracy pojawiają się w okresie od 3 do 6 miesięcy
od zdarzenia i po upływie tego czasu utrwalają się. Okres bezrobocia dłuższy
niż 6 miesięcy powoduje ustabilizowanie się negatywnych skutków psychologicznych
i społecznych, trudno jest po tym okresie podjąć działania interwencyjne rokujące
pozytywnie. Dlatego to w wielu krajach udział
w szkoleniach dla bezrobotnych jest możliwy do 6 miesięcy pozostawania bez pracy.
Osoby dotknięte problemem bezrobocia głównie oczekują wsparcia instrumentalnego
w zakresie informacji o instytucjach świadczących pomoc osobom bezrobotnym. Nie
są nastawione na wspierające oddziaływania psychologiczne, np. uczenie metod
zmagania się ze stresem. Nie wszyscy pozostający bez pracy potrzebują wsparcia
psychologicznego, znaczna część oczekuje konkretnych informacji dotyczących rynku
pracy oraz umiejętności poszukiwania nowego zatrudnienia.
Wobec osób bezrobotnych, które dopiero utraciły pracę, wobec osób długotrwale
pozostających bez pracy, wobec firm planujących zwolnienia grupowe kieruje się
specjalne programy interwencji kryzysowej.
Przykład programu skierowanego do firmy planującej zwolnienia
grupowe można opisać następująco: realizowany jest dla pracowników danego zakładu
pracy, dotyczy m.in.
ochrony samooceny zwalnianych pracowników, wykorzystywania dostępnych zasobów,
zmagania się ze stresem. Jest on wprowadzany w okresie poprzedzającym zwolnienia.
Jego założeniem jest informowanie pracowników o społecznych, psychologicznych
i finansowych konsekwencjach utraty pracy, trening zachowań - uczenie sposobów
radzenia sobie ze stresem, technik relaksacji, metod unikania stresu, umiejętności
poszukiwania pracy. Celem wspomnianego programu jest zapoznanie z możliwymi konsekwencjami
utraty pracy, co eliminuje zaskoczenie i zagrożenie w sytuacji zwolnienia. Najważniejszą
ideę wszystkich programów można określić następująco: mają zmniejszać prawdopodobieństwo
traktowania utraty pracy jako osobistej porażki, czy katastrofy życiowej.
Opracowania:
1. J. Rifkin, Koniec pracy, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2001.
2. Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości, red.
D. Kubacka - Jasiecka, K. Budyń, uniwersytet Jagielloński, Toruń 2005.
Monika Kieżun - Psycholog
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |