format .docx
format .pdf
Państwa,
świadome zobowiązania podjętego w Karcie Narodów Zjednoczonych, aby wspólnie i indywidualnie podejmować działania, przy współpracy Organizacji Narodów Zjednoczonych, na rzecz promocji wyższych standardów życia, pełnego zatrudnienia oraz warunków zapewniających postęp i rozwój społeczno-ekonomiczny,
potwierdzając przywiązanie do fundamentalnych wolności i praw człowie- ka, sprawiedliwości społecznej, godności oraz wartości osoby ludzkiej, prokla- mowanych w Karcie,
mając w szczególności na względzie międzynarodowe standardy praw człowieka, które zostały sformułowane w Powszechnej Deklaracji Praw Czło- wieka3), w Międzynarodowym Pakcie Praw Ekonomicznych, Społecznych i Kul- turalnych4) i w Międzynarodowym Pakcie Praw Cywilnych i Politycznych4),
podkreślając, że instrumenty te głoszą, iż prawa w nich przyznane powin- ny być w równym stopniu, bez żadnej dyskryminacji, zapewnione wszystkim jednostkom,
mając na względzie Konwencję Praw Dziecka, która zabrania dyskrymi- nacji z powodu niepełnosprawności i wzywa do podjęcia specjalnych działań w celu zapewnienia praw dzieciom niepełnosprawnym, oraz mając na wzglę- dzie Międzynarodową Konwencję na temat Ochrony Praw Pracowników Migru- jących i Członków ich Rodzin8), która wzywa do działań ochraniających osoby niepełnosprawne,
mając także na względzie postanowienia Konwencji dotyczącej Eliminacji Wszystkich Form Dyskryminacji Kobiet6), zapewniające prawa niepełnospraw- nym dziewczętom i kobietom,
biorąc pod uwagę Deklarację Praw Osób Niepełnosprawnych9), Deklara- cję Praw Osób Upośledzonych Umysłowo10), Deklarację Społecznego Postępu i Rozwoju11), Zasady Ochrony Osób z Chorobami Psychicznymi i Poprawy Opie- ki nad Zdrowiem Psychicznym12) i inne ważne instrumenty przyjęte przez Zgro- madzenie Ogólne, oraz
biorąc pod uwagę odpowiednie konwencje i rekomendacje przyję- te przez Międzynarodową Organizację Pracy, ze szczególnym uwzględnie- niem uczestnictwa w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, na zasadach niedyskryminujących,
świadome odpowiednich rekomendacji oraz prac Organizacji Edukacyjnej, Naukowej i Kulturalnej Narodów Zjednoczonych, zwłaszcza Światowej Deklara- cji o Edukacji dla Wszystkich13), Światowej Organizacji Zdrowia, Fundacji Dzieci Narodów Zjednoczonych i innych pokrewnych organizacji,
biorąc pod uwagę zobowiązanie, podjęte przez Państwa, dotyczące ochro- ny środowiska,
świadome zniszczeń spowodowanych przez konflikty zbrojne i ubolewając nad użyciem skąpych zasobów naturalnych do produkcji broni,
uznając, że Światowy Program Działań na rzecz Osób Niepełnosprawnych oraz definicja, sformułowana w tym dokumencie, odnosząca się do wyrówny- wania szans reprezentują, ze strony międzynarodowej społeczności, szczere pragnienia by nadać tym różnym, międzynarodowym instrumentom i reko- mendacjom praktyczne i konkretne znaczenie,
przyjmując do wiadomości, że cel Dekady Osób Niepełnosprawnych pod egidą Narodów Zjednoczonych (1983-1992), dotyczący wdrożenia Światowego Programu Działań, jest wciąż aktualny i wymaga pilnej kontynuacji,
mając na względzie to, że Światowy Program Działań opiera się na koncep- cjach jednakowo ważnych dla krajów rozwijających się i uprzemysłowionych,
przekonane, że trzeba zintensyfikować wysiłki, aby zapewnić osobom nie- pełnosprawnym możliwość pełnego i równoprawnego korzystania z praw czło- wieka oraz uczestnictwa w życiu społecznym,
podkreślając raz jeszcze, że osoby niepełnosprawne, ich rodzice, opieku- nowie, obrońcy praw i organizacje muszą być aktywnymi partnerami Państw w dziedzinie planowania i wdrażania wszelkich rozwiązań, wpływających na ich prawa obywatelskie, polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturalne,
postępując zgodnie z Rezolucją nr 1990/26 Rady Ekonomiczno-Społecz- nej oraz podejmując specyficzne działania niezbędne do zapewnienia osobom niepełnosprawnym równości z innymi obywatelami, które to działania są wy- mienione szczegółowo w Światowym Programie Działań,
przyjęły Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnospraw- nych nakreślone poniżej, aby:
(a) podkreślić, że wszystkie działania na polu niepełnosprawności wymagają właściwej wiedzy i doświadczenia na temat sytuacji i szczególnych po- trzeb osób niepełnosprawnych;
(b) podkreślić, że proces, dzięki któremu każdy element zorganizowanego społeczeństwa jest dostępny dla wszystkich, jest podstawowym celem rozwoju społeczno-ekonomicznego;
(c) nakreślić podstawowe kierunki polityki społecznej w dziedzinie niepeł- nosprawności, włączając w to, tam gdzie jest to uzasadnione, aktywną zachętę do współpracy technicznej i gospodarczej;
(d) wskazać rozwiązania modelowe w zakresie procesu podejmowania de- cyzji politycznych, koniecznych do osiągnięcia równych szans, mając na uwadze duże różnice w poziomach gospodarczych i technicznych oraz to, że proces decyzyjny musi cechować głębokie zrozumienie kontekstu kulturowego i kluczowej roli osób niepełnosprawnych biorących w nim udział;
(e) zaproponować na szczeblu krajowym mechanizmy umożliwiające ści- słą współpracę pomiędzy Państwami, organami systemu Narodów Zjed- noczonych, innymi ciałami międzyrządowymi i organizacjiami osób niepełnosprawnych;
(f ) zaproponować efektywny mechanizm nadzorowania procesu poprzez który Państwa będą dążyły w kierunku wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych.
Laboratorium ECDL |
Agencja Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi |
|
![]() |
Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
![]() |